798441.jpg
Pensashanhikki `Lovely Pink


Perennakukat pihalla ryhmässä.....

791296.jpg
Perennan vasen laita

791294.jpg
Perennan keskiosa
(Delphinium it alkavat jo nyykähtää.)
791287.jpg
Perennan takaosa

760761.jpg
Delphinium (P)

761949.jpg
Harjaneilikka

762040.jpg
Pikkusydän ( Dicentra formosa )

762050.jpg
Kultatyräkki

762052.jpg
Echinops ritro


762066.jpg
Lysimachia punctata  (tämä on tämän kesän ostos)

762069.jpg
Sinivuokko

806889.jpg
Syysasteri  (tämä kukka leviaa juurista nopeasti)

762080.jpg775587.jpg
Syysleimu  nupulla.                                               Nyt kukkii jo näin hyvin

762092.jpg775604.jpg
Väriminttu ( Kaunis kukka ja kukkii pitkään) Kukinta on runsasta


775553.jpg775550.jpg
Jaloangervo (angervot eivät siedä apulantaa. lehdet kuivuvat)

762105.jpg
Tämän kukan olen saanut veljeni vaimolta. Mikälie kukka?

762116.jpg
Mikähän tämä kukka olikan?(tämä kukka hiukan kärsi kun siirsin sen kesällä perennan takaa etupuolelle ja se hiukan rupsahti) Kukat olivat pyöreitä palloja ennen siirtoa.

Lisäksi perennassani on päivänliljaa Liljakukon toukat eivät syö päivänliljaa, eikä päivänliljassa ole minkäänlaisia tuholaisia eikä tauteja.
Päivänliljan olen jakanut ronskisti joka kevät lapiolla halki ja liiat ylimääräiset kasvut myöskin poistanut.
Niin ja kun syksyllä jättää kaikki kasvut paikoilleen niin kasvi saa ravinnot talteen lehdistä ja kasvaa ja kukkii hyvin.
Kukkaputket olen leikannut pois heti kukinnan jälkeen kauneussyistä.
Olen laskenut aina kukkaputkien määrän kun olen ne leikannut pois ja parhaimmillaan on talon edessä olevassa liljapenkissä ollut 500 kukkaputkea.

Liljat on istutettu maahan jossa on puoli metriä täytehiekkaa ja sen päällä 20 cm multaa
Tällainen maa on päivänliljoille kaikkein paras kasvualusta.
Niin ja tietenkin aurinkoinen paikka.

Nämä kaikki kukat ovat hyviä perennakukkia ja niissä ei esiinny tuhohyönteisiä eikä
tauteja.
Seuraavat lajikkeet olen poistanut.
1. Ruskolilja. Siinä pesi se punainen liljakukko
2. Marskinlilja ei menestynyt ollenkaan. Se kuoli itsestään.
3. Digitalis purpurea. Sekin katosi itsestään

Olen perennakukissa vasta harrastelija , joten onkohan nyt nuo kukkien nimet aivan oikein?